22 Mayıs 2009 Cuma

Çileğin Faydaları



Çilek zamanı

Uzmanlara göre çilek; bağışıklığı güçlendiren, besin değeri yüksek bir meyve.

Çilek
18. yüzyılda Frezier adlı bir Fransız asker, görevli olarak Şili'ye gönderilir. Dönüşünde ilk kez bu ülkede yediği ve tadına doyamadığı küçük kırmızı renkli bir meyveyi, yani çileği Fransa'ya getirir. Oradan tüm dünyaya yayılan çilek, gülgiller familyasından geliyor. Sapları yerden fazla yüksek olmayıp çiçekleri beyaz olan bitkinin yemişleri önceleri pembe, geliştikçe de koyu bir renk alıyor. Çileğin yaklaşık 600 çeşidi olduğu biliniyor. Ülkemizde 6 çeşit çilek yetiştiriliyor. Bunlar; Frenk çileği, turfanda yetiştirilen sera çileği, Arnavutköy çileği, reçel yapımında da kullanılan Bursa çileği, Ereğli Osmanlı çileği ve ormanlarda yetişen yabani çilek. Ereğli Osmanlı çileğinin desteklenmesi amacıyla her yıl haziran ayında uluslararası bir festival düzenleniyor. Ayrıca, son yıllarda üretimi azalsa da İçel'in Tarsus ilçesinin de çileği meşhur. Çilek yetiştiriciliğinde lider kent; şeftali, kestane ve ipeği ile meşhur Bursa. DİE'nün verilerine göre Bursa, toplam çilek yetiştiriciliğinin %50'sinden fazlasını karşılıyor. Marmara ve Karadeniz'in kıyı kesimlerinde, akarsu vadilerinde, hafif kumlu topraklarda da yetiştiriliyor. Doğal ortamda yetişen bu türe yaban çileği deniyor.

Çileğin yararları

Uzmanlara göre çilek; bağışıklığı güçlendiren, besin değeri yüksek bir meyve. Çocuk felci, ağız ve deri yaralarını oluşturan bazı virüsler için öldürücü etki taşır. Ciltteki sivilce ve aknelere iyi gelir. Kansere karşı koruyucu ve ilerlemesini önleyici özellikler içerir. İdrar söktürücü, romatizma ve gut hastalığı ağrılarını azaltıcı etkisi vardır. Sinirleri kuvvetlendirip, bağırsak kurtlarını döker ve ateş düşürür. Çok güçlü bir besin olduğu için bazen alerjiye neden olabilir.

Satın alırken...

Canlı kırmızı renkli ve lekesiz olanları seçin. Paketlerde satılanları kontrol ederek alın. Satın aldıktan hemen sonra tüketin. Buzdolabında 1-2 gün saklayacaksanız saplarını koparmadan ve yıkamadan geniş bir kâse içinde saklayın

Nasıl yıkamalı?

Çileklerin saplarını ayıklayın. Akar suyun altında hızla yıkayıp süzün. Yıkama suyuna limon suyu ve sirke ilave edebilirsiniz.

Dondurma işlemi


Çileği 1 yıl süreyle dondurarak saklayabilirsiniz. Bunun için taze, sert ve olgun olanları buzlu suda iyice yıkayın. Saplarını temizleyip kâğıt havlu ile kurulayın. Havası mümkün olduğunca alınmış bir kap veya poşetlere doldurup derin dondurucuya yerleştirin.

10 yorum:

Lezzet Gemisi dedi ki...

eeeennnnnn sevdiğim meyvedir. faydalı bilgiler için de teşekkürler canım. gidip şimdi dolaptan soğuk soğuk yiyeyim. bebişin canı çekti. :))))) hayırlı cumalar, sevgiler....

Sevil Şahin dedi ki...

aysecim canım çilek gibisiyok demi evet derin dondurucuya koyma vakti geldi sanırım alıp koyucam kızım cok sever benim :))
bilgiler için saol tatlım iyi bir hafta sonu dilerim
sevgiler

mutfaktelaşı dedi ki...

bebişin canı çektiyse hiç durma koş:)
----------

mevsimi geçmedem bol bol yemek lazım sevilcim

Bir Dilim Düş dedi ki...

En çok sevdiğim meyvedir ve geçenlerde okuduğum bir yazıya göre çileğin tohumlarını da iyice çiğnemek gerkiyormuş. Hani o üzerideki küçük tohumcuklar.

Sevgiler,
Evren

serpil dedi ki...

iyi geceler canım, kek yorumu için teşekküre geldim, sizin tariflerde çok güzel ellerinize sağlık,güzel bir hafta olması dileğiyle sevgiler.

serpil dedi ki...

yine ben, kurabiye yorumunuzu yeni okudumda, susam ezmesini aktarlarda bulabilirsiniz sanırım, belki büyük marketlerde de vardır bilemiyorum, benim karşı komşumun eşi helvacı, susam ezmesi, haşhaş ezmesi tahin pekmez falan satıyor ben oradan aldım, eğer helva satan bir yer bulabilirseniz büyük ihtimalle susam ezmesinide bulabilirsiniz, umarım yardımcı olmuşumdur, tekrar iyi geceler dilerim, sevgiler.

Disalce dedi ki...

çok güzel bi bilgi oldu benim için...

dondurucuya atmayı çok istiyordum...atarım artık..

teşekkürler bu bilgiler için..

öpüyorum seni..

mutfaktelaşı dedi ki...

evet evrencim genelde meyvelerin küçük çekirdeklerini çiğnemeden yutarız ama çiğnemek lazımmış.
------------

serpilcim 2 sene önce tahin aldığım bir yer vardı sanırım oradan bulabilirim, bilgilendirdiğin için teşekkür ederim.
-------------

çileğin zamanı geçmeye başladı malesef disalcim.nezaman çıktı ne zaman azalmaya başladı anlayamadım, tezgahlarda eskisi kadar yok artık.halbuki benim bir sürü planım vardı:) acele etsem iyi olacak.

TATESAL dedi ki...

Ne güzel bilgilendirdin bizleri canım,paylaşımın için teşekürler...Bende seni izlemeye aldım,blogunu gezdim dolaştım,çok beğendim....Harikasın!!!!

mutfaktelaşı dedi ki...

teşekkür ederim canım sende harikasın.